مدیر فروش داخلی: 09386147220
Search
Close this search box.

امروزه با کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون ساختار آن به شکل کاملا مثبتی دگرگون شده است. صابون ها جزئی از خانواده های شوینده ها محسوب میشوند و از ترکیبات اصلی آنها اسیدهای چرب (انواع روغن های گیاهی و حیوانی) و قلیایی ها (سیلیکات ها و هیدروکسیدها) و سایر افزودنی ها هستند.

کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون به عنوان ماده ای که خاصیت قلیایی دارد؛ سبب استحکام و قوام این محصول شده است. همچنین افزودن سیلیکات سدیم به فرمول ساخت صابون بستر مناسبی را برای خنثی سازی محلول اسیدهای چرب و ترکیبات قلیایی فراهم می کند.

در حالت کلی در صنعت صابون سازی از محلول های آبی غلیظ سیلیکات های سدیم با فرمول عمومی Na 2 O mSiO 2 با مقدار m = 2.8-0.2 mol / mol استفاده می شود که تغییر در مدول (میزان مقاومت محصول در مقابل تغییر شکل) سیلیکات به 2.8 -3.5 mol / mol جریان فرآیند تولید را ساده تر می کند.

برای اینکه بیشتر درباره کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون و سایر شوینده‌ها بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا باید از  سیلیکات سدیم در شوینده ها استفاده کنیم؟

سیلیکات سدیم در شوینده‌ها سبب نرم شدن آب سخت میشود به عبارتی زمانی که آب از چرخه تصفیه عبور می کند، ممکن است یون های فلزی از جمله کلسیم و آهن را هم جذب کند.

یونهای فلزی سبب سخت تر شدن‌ آب می شوند توجه فرمایید که این یک معضل بزرگ است زیرا آب های سخت قدرت پاک کنندگی ندارند از طرف دیگر سایر ترکیبات موجود در محصولات شستشوی بدن، در هنگام زدایش آلودگی ها از روی پوست، یون های فلزی موجود در آب های سخت را هم جذب می کنند؛ بنابراین در فرایند پاکسازی پوست اختلال ایجاد میشود.

اینجاست که به کار بردن سیلیکات سدیم در شوینده ها سبب خنثی سازی یون های فلزی در آب سخت می شود. به طوری که پس از مصرف شوینده هایی که حاوی سیلیکات سدیم هستند علاوه بر داشتن پوست عاری از باکتری و میکروب های اضافی از لطافت و نرمی خاصی هم بهره مند خواهید شد. این خاصیت در سیلیکات های سدیم، از رسوب مواد شوینده بر روی پارچه‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث کاهش محتوای خاکستر و سفید شدن پارچه‌ها پس از شستشوی مکرر با شوینده ها می‌شود.

مزایای کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون

به کاربردن سیلیکات سدیم در شوینده ها نسبت به سایر افزودنی ها از جمله محلول های کربنات و هیدروکسید سدیم در آب بهینه تر است؛ شاید از خودتان بپرسید چرا بهینه است و به چه علت اغلب تولیدکنندگان حرفه‌ای به کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون تاکید دارند. برای گرفتن پاسخ سوالاتی از این قبیل خواندن این مطلب را از دست ندهید.

مزایای کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون عبارتند از:

صرفه جویی در هزینه تولید

سیلیکات سدیم در شوینده ها از ترکیبات مهم و ارزان قیمت محسوب میشود در واقع، به سازنده صابون اجازه می دهد تا صابونی با استحکام و قوام بالا همچنین با محتوای آب بالا تولید کند. از طرف دیگر هم آب ارزان است، بنابراین میتوانیم بگوییم که هزینه ساخت صابون به طور زیادی کاهش پیدا می کند.

بالا بردن قدرت پاک کنندگی صابون

مانند هر نمک دیگری سیلیکات سدیم تمایل به واکنش و یکپارچه شدن با سایر ترکیبات صابونی دارد که از این طریق خاصیت پاک کنندگی (قدرت پاک کنندگی) را به صابون می افزاید به همین دلیل در شوینده های لباسشویی از آن استفاده می شود.

جلوگیری از ترشیدگی صابون

سیلیکات سدیم باعث افزایش میزان کف کردن صابون شده و از خشک شدن سریع صابون جلوگیری می کند. کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون نیز برای افزایش ماندگاری نوارهای صابون می باشد. تا به دلیل اکسیده شدن اسیدهای چرب از ترشیدگی در صابون جلوگیری شود.

به عنوان بافر قلیایی

کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون (سیلیکات سدیم در شوینده ها) به علت داشتن خاصیت قلیایی بافری آن است. تا از این طریق میزان خاصیت قلیایی محلول صابونی را ثابت نگه دارد این کار سبب میشود تا میزان قوام و استحکام صابون در برابر عوامل اندک و یا حتی زیاد اسیدی افزایش یابد. به کمک این خاصیت سیلیکات سدیم، خوردگی و ساییدگی که سایر مواد اسیدیته شوینده می توانند روی سطوح فلزی ایجاد کنند؛ به حداقل می رسد.

کنترل ویسکوزیته

سیلیکات سدیم در شوینده ها و صابون ها برای بهینه سازی عملکرد شستشو استفاده میشود به طوری که محلول های سیلیکات سدیم به راحتی به خمیر شوینده اضافه می شوند و با کنترل ویسکوزیته به تسهیل به دست آوردن چگالی مورد نظر کمک می کنند.

به عنوان دفلوکولانت (ضد تجمع)

آنها به عنوان دفلوکولانت عمل می کنند که از رسوب مجدد کثیفی جلوگیری می کنند و باعث تجزیه شدن و شکسته شدن پیوند میان لکه‌ها می شوند.

امولسیون کننده

کاربرد سیلیکات سدیم در ساخت صابون به عنوان امولسیون کننده قوی است به طوری که می تواند مانند پلی میان آب (قطبی) و اسیدهای چرب (غیرقطبی) عمل کند؛ بنابراین مولکول های سیلیکات سدیم در دسته سورفکتانت (مواد فعالی که بر روی سطح قرار می گیرند و سبب پایداری سینتیکی امولوسیون می شوند) قرار می گیرند.

کاهش مصرف انرژی

سیلیکات سدیم یک افزودنی مؤثر و مقرون به صرفه است که کیفیت شستشو را بدون نیاز به ابزارهای پیشرفته و مصرف انرژی بی رویه؛ بهبود می‌بخشد. از این رو دیگر برای خنثی سازی اسیدهای چرب و صابون سازی چربی ها و روغن ها، از محلول های کربنات و هیدروکسید سدیم در آب، استفاده نمی شود، بلکه از محلول های آبی سیلیکات های سدیم استفاده می شود. این کار علاوه بر بهبود کیفیت محصول سبب کاهش مراحل خشک کردن در زمان تولید نهایی صابون هم می شود.

شرکت ایران سیلیکات با ارائه سیلیکات سدیم جامد با محدوده Ratio (2 – 2.2) و سیلیکات سدیم آلکالاین مایع Ratio 2 مناسب ترین گزینه را برای خرید در اختیار تولیدکنندگان شوینده به ویژه صابون سازی قرار داده است.

برای دریافت مشاوره بیشتر در زمینه کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده ها و نحوه خرید آنها با شماره تلفن های موجود در سایت تماس برقرار کنید.

برای خرید سیلیکات سدیم در ریشیوهای مختلف و مشاهده آنالیز محصولات کلیک کنید.

سیلیکات سدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *